Pyörällä Puolassa: Gdansk – Brzezno – Sopot

Ensimmäisenä ei varmasti tule mieleen Gdanskin kaupunkilomalla, että pitäisikö lähteä pyöräilemään yli kymmenen kilometrin päähän rannalle. Puolassa. Maassa mikä on monelle autolla matkustavalle tuttu huonolaatuisista teistään ja holtittomista rekkakuskeistaan. Tai ainakin oli vielä 2000-luvun alkupuolella.

Gdanskin vanhakaupunki on kaunis, täynnä hyviä ravintoloita ja hienoa arkkitehtuuria, mutta mielenkiintoista näkemistä ei välttämättä riitä kovinkaan moneksi päiväksi ja siitä syntyi idea pyöräillä noin 15km päässä sijaitsevaan rantakylään Sopottiin.

Polkupyörän vuokraaminen

Kysyimme neuvoa pyörän vuokraamiseen hotelliltamme ja ainoa ehdotus oli elämyspäiviä järjestävä toimija, jolta saisi kuulemma ehkä myös vuokrattua pyörät. Googlettelu aiheesta ei myöskään tuonut kauheasti tulosta, vaikka paikkoja löytyikin useampi. Osa vuokraamojen sivuista oli vain puolaksi ja missään ei ollut kuvia tarjolla olevista pyöristä. Hinnastoja kyllä löytyi, mutta hintojen yhteydessä polkupyörän tyyppi olisi ollut mukava tietää.

Lopulta päädyimme kysymään turisti-infosta vinkkejä ja heillä oli antaa yksi paikka: Rental Bike City Gdansk. Päätimme siis suunnata tuohon paikkaan seuraavana aamuna heti kun paikka aukeaa. Ja kyllä, pyörät olivat juuri niitä yksivaihteisia, 15 kiloisia, mummopyöriä joita pelkäsin niiden olevan.

Kaksi pyörää koko päiväksi (09-18) maksoi 100 zlotya eli noin 25 euroa.

Reitti – Zaspa – Brzezno

Tietenkin aina kun lähtee vieraassa maassa mummopyörällä polkemaan 15km matkaa, eksymisen pelko hiipii puseroon. Heti alussa ajoimme sata metriä harhaan, mutta nopeasti pääsimme oikealla tielle. Olimme kuulleet että Zaspa-nimisessä lähiössä, Hynka nimisen tien varrella on valtava määrä talojen päätyihin maalattuja muraaleja, mitkä on syytä käydä katsomassa. Matkaa tulisi lisää kilometristä kahteen, joten päätimme lähteä etsimään näitä muraaleja.

Yllätys oli suuri kun pääsimme varsinaisille pyöräteille. Tiet olivat erinomaisessa kunnossa, ei ollut ylä- eikä alamäkiä, jalankulkijat ja autot menivät omilla väylillään. Tässä vaiheessa tuntui, että yksivaihteinen 15 kilon mollukka ei sittenkään ollut mahdoton ajettava tälle reitille.

Löysimme lähiön ja paikalla oli muitakin turisteja. Sinänsä vähän surrealistinen näky, kun neuvostolähiössä torstai-aamuna pyörii turisteja ottamassa kuvia taloista. Paikkaa ei ollut vaikea löytää ja sinne ajoi noin 40 minuutissa, rauhallista vauhtia.

Kuvat otettuamme suuntasimme viivasuoraa tietä kohti Brzerznoa syömään aamupalaa / lounasta. Matkalla oli kuitenkin merkillinen siltarakennelma, mikä olisi ilmeisesti kannattanut alittaa, sillä sillalle pääsi vain kantamalla pyörän ylös ja toisessa päässä alas. +30 asteessa se ei ollut kovin hyvä vaihtoehto.

Brzezno – Sopot

Brzeznossa katselimme hetken maisemia ja söimme aamupalaa, sillä lounas on ilmeisen vieras käsite ravintoloissa. Aamupalat siis loppuvat 12-13 aikaan päivällä ja sen jälkeen tarjolla on ruokia listalta.

Matka Sopottiin on helppo. Todella helppo ja reitiltä ei yksinkertaisesti voi eksyä. Rantaa myöden menee suora, hyvälaatuinen pyörätie, jonka varrella on paljon ravintoloita ja ”aukkoja” pitkälle rannalle.

Sopot sinällään ei tarjoa juuri muuta kuin pitkän rannan. Keskusta on nähty 30 minuutissa ja ihmisiä on paljon. Mahdollista on myös lähteä kävelemään maailman pisintä puulaituria, mutta se maksaa rahaa ja kun olimme paikalla, lämmintä oli tosiaan vähintään 30 astetta, joten pyöräilyn päälle ei kiinnostanut lähteä kävelemään.

Suosittelen kuitenkin ehdottomasti käymään Sopotissa jos olet matkalla Gdanskiin. Esimerkiksi jos lähdet heti aamulla, pääset vaikkapa pyörällä sopottiin tunnissa ja siinä on aikaa viettää koko päivä rannalla ja käydä syömässä hyvin.

Alunperin oli tarkoitus pyöräillä vain yhteen suuntaan, mutta tiet olivat niin hyvässä kunnossa eikä mäkiä ollut, että päätimme lähteä pyörällä myös takaisin. Näin ei tarvitsisi ottaa selvää junalla matkustamisesta.

Paluu Sopot – Gdansk

Tällä kertaa päätimme ottaa sen suoremman reitin. Olen kyllä sitä mieltä että pidempi reitti oli teiden puolesta parempi, vaikka ei tämäkään huono ollut. Ilman pysähdyksiä matkaan ei mennyt edes tuntia. Kokonaisuudessaan reissu kesti aamu yhdeksästä iltapäivä viiteen.

Huomioitavaa jos suunnittelet vastaavaa reissua: Paremmasta pyörästä kannattaa maksaa ja sellainen kannattaa etsiä. Tiet ovat niin hyvässä kunnossa että hyvällä pyörällä matkan taittaa puolessa tunnissa, mikäli haluaa viettää enemmän aikaa rannalla.